Ce sport i se potriveste copilului meu?

SPORTUL ARE EFECTE BENEFICE ATAT ASUPRA CORPULUI, CAT SI ASUPRA SPIRITULUI, IN SPECIAL PENTRU COPII 

EFECTE
* Stimuleaza dezvoltarea anumitor abilitati motrice precum coordonare, viteza, anduranta si suplete
* Stimuleaza dezvoltarea anumitor abilitati cognitive precum vederea, intelegerea, capacitatea de a-si forma o parere proprie sau de a lua anumite decizii.
* La nivel tactic, copiii invata sa elaboreze anumite strategii
* Practicarea unui sport de echipa infuenteaza in mod pozitiv si nivelul lor de sociabilitate.
* Din punct de vedere psihologic si mental, sportul reprezinta o scoala buna, care ii invata pe copii cum sa-si intareasca vointa, rezistenta si concentrarea, dar si cum sa-si controleze stres-ul si suferinta. Sportul le poate oferi copiilor mai multa siguranta, incredere in ei insisi, autocontrol si independenta.
* Practicarea unui sport ii invata inca de mici sa adopte un stil de viata echilibrat: o alimentatie corespunzatoare, consum de apa in cantitati suficiente, respectarea orelor de somn, intretinerea igienei corporale, disciplina, punctualitate (sa nu intarzie la antrenamente!).

ALEGEREA UNUI SPORT

Copii foarte activi se pot indrepra catre tenis, inot, atletism, ciclism sau schi, dezvoltandu-si astfel rezistenta si rabdarea. Un sport precum rugby-ul va accentua hiperactivitatea unui copil deja agitat.

Pentru copiii foarte timizi putem alege un sport combativ: artele martiale, hanbdall, volei, care ii vor permite sa se afirme.

Echitatia este o buna metoda de a-l scoate din cochilia lui: relatia cu animalul se bazeaza pe incredere, lucru care-l face pe copil sa se simta mai bine in propria lui piele.

Unui copil indragostit de natura i se potriveste un sport practicat in aer liber, precum fotbal, rugby, golf, tenis sau echitatie.

 

Dans

Cursurile de dans sunt o optiune buna daca fiului sau fiicei dumneavostra ii face placere sa-si miste corpul in ritmul muzicii. Acest sport se adreseaza in egala masura fetelor si baietilor. Dansul stimuleaza capacitatea de concentrare, rigoarea si vointa, copiii invata sensul ritmului, muschii lor se dezvolta armonios. Baietii si fetitele devin mai supli, fie ca practica dans clasic sau modern.

 

Judo

Daca baiatul dumneavostra fuge peste tot si energia lui debordanta va da batai de cap, judo este solutia. Este indicat si fetitelor care vor sa practice un “sport de baieti”. Veritabila arta a stapanirii de sine, judo imprima copiilor inainte de toate igiena unei vieti sanatoase. Prietenia, curajul, modestia, armonia dintre corp si spirit, respectarea adversarului sunt cateva dintre valorile morale promovate. Prin practicarea acestui sport, copilul isi dezvolta musculatura, crescandu-i in acelasi timp si supletea. In plus, tinerii sportivi se familiarizeaza cu tehnicile de autoaparare.

 

Fotbal

Daca aveti un copil plin de energie, care apreciaza si spiritul de echipa, fotbalul este o alegere inspirata. Practicand fotbalul, copilul isi dezvolta spiritul de echipa, invata tactica jocului, castiga abilitate si rezistenta. Invata in acelasi timp sa respecte regulile jocului si deciziile arbitrului.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gimnastica

Atat baietii, cat si fetele pot practica gimnastica. Acest sport echilibrat, uneori individual, alteori colectiv, se adreseaza copiilor care au un spirit de competitie dezvoltat. Gimnastica dezvolta echilibrul, musculatura si creste supletea organismului.

 

Natatie

Daca aveti un copil ce se amuza stand in cada, natatia e alegerea buna. Natatia stimuleaza rezistenta si respiratia. Este un sport bland, fara riscuri mari de accidentare.

 

Atletism

Saritura in lungime, cursa cu obstacole, stafeta, aruncarea de greutati…lista disciplinelor care fac parte din atletism este lunga. Practicand acest sport, copilul dumneavostra nu risca sa se plictiseasca. Atletismul permite inainte de toate o buna oxigenare. El creste ritmul respiratiei si rezistenta, stimuland in acelasi timp dezvoltarea musculara. Vointa si smerenia sunt prezente in egala masura in cadrul acestui sport. Chiar daca este foarte talentat la o disciplina, copilului ii va fi foarte greu sa se situeza la acelasi nivel in cadrul celorlalte discipline. Competitiile sunt astfel un excelent motor pentru progres.

 

Echitatie

Daca aveti un copil calm, retras echitatia i se adreseaza. Animalul il poate ajuta sa invete cum sa se deschida si in fata celorlalti copii. Calul este un animal inalt si inalecatul unui cal cere mult curaj. Inainte de a sari obstacolele, copilul trebuie sa se faca respectat si sa se impuna in fata animalului, afirmandu-se astfel si castigand mai multa incredere in el. Calul trebuie hanit, ingrijit, copilul invatand astfel ce inseamna responsabilitatea si in acelasi timp i se inoculeaza notiunea de respect.

 

Tenis

Este un sport potrivit pentru copiii cu un spirit competitional dezvoltat. Tenisul dezvolta increderea in sine, capacitatea de anticipatie si o buna stapanire fizica si morala. Acest sport creste capacitatea de concentrare si stimuleaza respiratia. Atentie insa, pentru ca pune musculatura si articulatiile la grea incercare.

 

Escalada

Escalada nu presupune neaparat un organism musculos. Este vorba mai ales despre o buna pozitionare si coordonare a mersului. In consecinta, orice copil aventurier se poate catara fara probleme. Escalada se poate practica in exterior sau in interior si dezvolta in primul rand increderea in sine. Acest sport este indicat copiilor timizi, care pot sa vada progresele facute pas cu pas. Escalada dezvolta echilibrul si spiritul de analiza, creste supletea si precizia. In ceea ce priveste cazaturile, puteti sta linistiti. Copiii sunt bine echipati si supravegheati. Ei sunt ajutati de indrumatori, care ii ajuta si ii incurajeaza.

 

Scrima

Daca aveti un copil care savureaza filmele de capa si spada, de ce sa nu-l inscrieti la scrima ? Scrima dezvolta precizia, spiritul de analiza si capacitatea de concentrare. Acest sport permite de asemenea canalizarea energiei. Nu este vorba de a lovi tot timpul, ci de a urmari corect la momentul potrivit. Copilul invata in cadrul acestui sport masura respectului si se poate compara cu alti copii in cadrul competitiilor.

 

ALEGEREA UNUI SPORT – O CHESTIUNE DE VARSTA

Inainte de a va inscrie copilul la un curs de sport, trebuie sa va asigurati ca sportul este corespunzator varstei si morfologiei copilului, astfel incat eforturile fizice sa fie adaptate rezistentei musculare si osoase a acestuia. Chiar daca bebelusii inotatori isi manifesta calitatile de la varsta de 3 luni, nu este indicata inceperea unei activitati fizice sustinute inainte de varsta de 5 ani.

Mai trebuie sa tinem cont si de faptul ca un copil cu varsta cuprinsa intre 6 si 8 ani poate efectua intre 4 si 6 ore de activitati fizice pe saptamana, intre 8 si 12 ani pana la 8 ore de sport pe saptamana, pe langa activitatile scolare, iar de la 12 ani in sus pana la 10 ore de sport pe captamana.

Tabelul de mai jos prezinta abilitatile necesare copiilor de diferite varste pentru a practica un sport si sporturile pentru care acestia pot opta.

 

 

2017 Articol publicat de Iulia Cotorogea, kinetoterapeut Montessano, avand ca surse: 

http://clubuldeparenting.ro/sportul-potrivit-pentru-copilul-tau/
http://dralinpopescu.ro/2012/ce-sport-sa-aleg-pentru-copilul-meu.html