Copii Intelepti
Curriculum de sanatate Montessano

Fondator si Coordonator: Adelina-Gabriela Rotaru

Obiective Generale: Copii Ințelepți este un program de educaţie axat pe dezvoltarea socio-emoționala si optimizarea comportamentului copiilor cu varsta intre 3 si 9 ani. Cred ca fiecare copil are propriile resurse interioare si un potenţial creativ care il ajuta sa se adapteze la mediu si sa functioneze sanatos. Scopul acestui program este dezvoltarea inteligentei emotionale a copilului pentru prevenirea, reducerea sau eliminarea anumitor tulburari si dificultati, pentru a capata mai multa incredere in propria persoana, a-si imbunatați relatiile cu ceilalti si a se adapta in mod sanatos la mediu.

Adresare: Programul este destinat copiilor cu varste între 6 si 12 ani, grupele fiind constituite diferentiat pe categorii de varsta. Activitatile sunt organizate si adaptate la varsta si caracteristicile psiho-comportamentale ale copiilor.

Inclus in curriculum: DA, cursul este inclus in CURRICULUM DE SANATATE MONTESSANO, reprezentand totodata o disciplina obligatorie conform curriculumului national.

Desfasurare: O zi pe saptamana pe parcursul intregului an scolar (exceptand perioada verii), in incinta gradiniţei si scolii. Durata unei sesiuni de grup este de 40 minute pentru categoria de varstă 3-6 ani si 60 de minute pentru 6-9 ani.


Profesor: Adelina-Gabriela Rotaru - Psiholog (membru al Colegiului Psihologilor din Romania) cu experienta de 5 ani în domeniul consilierii şi psihoterapiiei copilului şi a familiilor, peste 8 ani de studii în domeniul psihologiei, absolventă a programului de masterat "Evaluarea, consilierea şi psihoterapia copilului, cuplului şi a familiei" la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei şi a programului de formare profesională în Psihoterapie Experienţială centrată pe adult, copil, cuplu şi familie, organizat de Societatea de Psihoterapie Experienţială din România (Institutul SPER).

“Experienţa mea cu copiii s-a îmbogăţit şi s-a înfrumuseţat de-a lungul timpului, mai ales în ultimii ani, în calitate de Asistent Pedagog Montessori şi de Psiholog colaborator cu Şcoala şi Grădiniţa Montessano. Cred şi simt că în preajma copiilor ajungem să ne descoperim pe noi înşine şi, mai ales, propriul copil interior, având şansa să ne împăcăm şi împrietenim cu el, ajungând la o stare de echilibru şi armonie interioară.”

Metoda de Predare: Prin intermediul tehnicilor experienţiale şi de art-terapie (desen, pictură, modelaj, colaj), improvizaţiei, punerii în scenă, exercițiilor de mişcare şi de dans, jocului de rol, tehnicilor de relaxare, tehnicilor de terapie prin râs, muzicii, poveștilor, experimentelor, jocului cu marionete (teatru de păpuși) și jocului tematic, copilului i se va oferi un mediu cald, de încredere, în care este încurajat  să îşi exprime și să învețe despre propriile sentimente și să îşi dezvolte inteligența emoțională.

Exemple de Activitati:

Modulul I - Simt, exprim, creez – Arta de a fi eu însumi

În cadrul sesiunilor din acest modul, copilul este încurajat să experimenteze diferite părţi ale sale, să înveţe despre propria persoană şi să devină mai încrezător în sine. Prin intermediul tehnicilor specifice (art-terapie, terapie prin joc, dans, mişcare, muzică, dramaterapie) se urmăreşte dezvoltarea competenţelor emoţionale ale copilului (exprimarea, identificarea, recunoaşterea, înţelegerea și gestionarea emoţiilor, dezvoltarea capacităților de empatie, înțelegere și respect, descoperirea unor strategii de a face faţă dificultăţilor, reglarea emoţională, sporirea autocontrolului emoțional).

Modulul II - Comunic asertiv și întrețin relații sănătoase 
În acest modul sesiunile au ca scop principal dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi relaţionale ale copilului. În cadrul grupului, fiecare copil are ocazia de a explora diferite moduri de interacţiune cu ceilalţi, de a învăţa să iniţieze şi să menţină o relaţie, să coopereze, să negocieze, să pună şi să respecte limite, să rezolve conflicte comunicând asertiv. Cu ajutorul tehnicilor specifice (joc de rol, art-terapie, terapie prin joc, dans, mişcare, muzică, dramaterapie), coordonatorul asigură un mediu securizant, de încredere, încurajând comunicarea, coeziunea grupului şi descoperirea de noi comportamente şi soluţii adaptative.

Participarea la acest program se face în urma unei întâlniri cu părinţii si o şedinţă individuala cu copilul. Şedinţa individuală va avea loc atât la înscrierea în program, cât şi la finalul programului. Şedinţele individuale au ca scop o cunoastere prealabilă a copilului şi a comportamentului lui, fiind esenţiale pentru realizarea planului de lucru în cadrul şedinţelor de grup şi surprinderea efectelor pozitive apărute în dezvoltarea copilului, cât şi a eventualelor aspecte ce ar mai trebui abordate în continuare, în intervenţia individual, de grup sau acasă, în familie.

Achizitiile Copilului

  • stimularea creativității;
  • dezvoltarea inteligenței emoționale (identificarea și gestionarea emoțiilor);
  • dezvoltarea empatiei;
  • dobândirea unor strategii de autoreglare emoțională (autocontrol);
  • sporirea încrederii în propria persoană și a stimei de sine;
  • gestionarea conflictelor (găsirea de soluții la situații conflictuale cu care se confruntă);
  • antrenarea asertivităţii;
  • prevenirea apariției unor probleme emoționale și de comportament;
  • reducerea sau eliminarea comportamentelor dificile ale copiilor;
  • dezvoltarea abilităților de comunicare și relaționare;
  • antrenarea comportamentelor prosociale.

Feedback: Parintii primesc newsletter lunar privind activitatile si progresele copiilor si sunt invitati sa participe la intalnirile anuale organizate de profesor si conducere.